FAQ
Najczęściej występujące pytania:
Czy jest konieczne stałe zapewnienie połączenia kasy z CRK(kasy online)?
Zapis z Rozporządzenia:
§ 17. 1. Podatnik, po uruchomieniu trybu fiskalnego, jest obowiązany zapewnić połączenie umożliwiające automatyczne lub na żądanie przesyłanie danych między kasą on-line a Centralnym Repozytorium Kas, zgodnie z harmonogramem przesyłania danych.
2. Automatycznemu przesyłaniu danych z kasy on-line do Centralnego Repozytorium Kas podlegają dokumenty fiskalne i niefiskalne oraz inne dane związane z używaniem kasy zapisane w pamięci chronionej od czasu poprzedniego automatycznego przesyłania danych.
Czyli podatnik musi zapewnić przesyłanie danych, jeśli one są faktycznie w kasie zarejestrowane. W czasie, gdy kasa jest włączona i pracuje (rejestruje sprzedaż/usługi) kasa powinna być połączona z siecią Internet i mieć możliwość przesyłania danych. W czasie, gdy kasa nie jest używana i nie ma "zaległych" danych do wysłania, może być wyłączona. Nie musi się wówczas łączyć z repozytorium.
Jaki harmonogram łączenia z CRK ustawiany jest w kasach(kasy online)?
W kasach online obecnie podczas fiskalizacji repozytorium ustawia harmonogram na 7.200 sekund czyli 2 godziny. Co 1.800 sekund (czyli co 30 minut) kasa sprawdza, czy ten harmonogram nie uległ zmianie.
Kiedy podatnik może wystąpić do US o zmianę harmonogramu(kasy online)?
W przypadku "trwałego braku dostępu do repozytorium", czyli gdy pracuje w miejscu, gdzie nie ma możliwości technicznych zestawienia połączenia internetowego "przewodowego", WiFi ani zasięgu żadnej sieci GSM.
Komu należy się odliczenie za zakup kasy fiskalnej?
Odliczenie (90% wartości kasy, nie więcej niż 700 zł) za zakup kasy należy się tylko na zakupione kasy online i tylko nowym podatnikom oraz podatnikom, którzy zgodnie z Ustawą są zobowiązani do używania tylko kas online, a wcześniej już używali kas fiskalnych offline.
Czy przed fiskalizacją kasy online trzeba wysyłać zgłoszenie do US?
Przed fiskalizacją nie wysyła się do US zgłoszenia o terminie fiskalizacji kasy.
Czy po fiskalizacji kasy online trzeba wysyłać zawiadomienie do US?
Co ze zgłoszeniami/zawiadomieniami do US przy fiskalizacji kas offline?
Co to jest fiskalizacja?
Czy w przypadku awarii kasy fiskalnej muszę zaprzestać sprzedaży?
Ile raportów dobowych można wykonać jednego dnia?
Przez jaki okres czasu należy przechowywać kopie paragonów czy kartę pamięci kopii elektronicznej?
Jaka powinna być nazwa na paragonie?
W przypadku kas offline -> Wyjaśnienie Misnisterstwa Finansów dotyczące "jednorazowej nazwy na paragonie fiskalnym" dostępne TUTAJ.
Najczęściej spotykane problemy:
Nie mogę zmienić godziny.
Zmiana czasu w kasie fiskalnej jest możliwa wyłącznie po wykonaniu raportu dobowego. Należy pamiętać, że użytkownik sam nie może zmienić godziny o wartość większą niż 59 min.
Nie wykonałem raportu dobowego poprzedniego dnia.
Raport można wykonać następnego dnia przed rozpoczęciem sprzedaży.
Nie mogę wykonać raportu okresowego (miesięcznego).
Nie można wydrukować raportu miesięcznego dopóki nie zakończy się dany miesiąc. Kasa umożliwi wydruk takiego raportu dopiero po zakończonym miesiącu tj. w styczniu za grudzień, w lutym za styczeń itd.